Vellykket FIS- renn i helgen!

Vellykket gjennomføring av alle 4 FIS/ENL rennene i Funkelia lørdag 8. februar. Det var påmeldt 101 FIS løpere, 50 jenter og 51 gutter, som kjørte 8 ulike løyper med knallgode forhold for alle deltakerne hele dagen. Stor takk til Kongsberg Skisenter for tilrettelegging av bakke og all annen service, Olaf Korbu (æresmedlem KIF Alpin) for å legge snøforholdene perfekt til rette sammen med skisenteret og selvfølgelig alle barn og voksne som hjalp til gjennom dagen.

KIF Alpin hadde 4 løpere til start: Anine Thoresen, Vanessa Løver, Vilde Haukeli og Mathias Ørnes. Anine var best rangert av jentene som deltok og stor favoritt. Hun innfridde i 3 av 4 omganger og kunne innkassere en seier i andre rennet, men hun måtte dessverre tråkke i andre omg da hun ledet i første rennet og havnet til slutt på 30. Anine har hatt god fremgang i år, både teknisk og resultatmessig. Hun har kjørt Europacup og fikk i år sine første E-cup poeng.

Vilde Haukeli som går på Dønski videregående skole i Bærum ble nr. 21 i første renn, men kjørte dessverre ut i det siste rennet.

Vanessa Løver stilte i sine første FIS renn i sin karriere og ble nr. 40 og 32. De som starter i sine første FIS renn er urangerte og må starte sist. Etter hvert som man får resultater får man bedre FIS punkter som igjen kan gi bedre startnummer og bedre sjanse for gode forhold og igjen gode resultater.

De fleste av våre U16 løpere stilte som prøvekjørere og fikk testet sine ferdigheter i samme løype som de eldre. I FIS rennene kjøres det generelt litt vanskeligere løyper. Samme lørdag trente også U12-14 løperne våre i bakken ved siden av, slik at de også lett kunne få se de eldre kjøre renn og bli inspirert til videre trening. Denne kombinasjonen av trening og renn for «alle» aldre i samme anlegg på samme dag, håper vi motiverer alle til videre leik og konkurranse på ski.

Se ellers linken til resultater.

Siden KIF Alpin hører hjemme i Bergstaden Kongsberg som også har lang og stolt skitradisjon kårer vi årlig den beste Bergkvinnen og Bergmannen i FIS/ENL rennene hvert år. Blant listen over disse vinnerne vil du garantert se alpinister som etter hvert kjører både Europa Cup, World Cup, OL, VM osv.

Liste over vinnere:

2019: Anine Thoresen, KIF/NTG Geilo og Peder Nersnæs, IRS/Dønski