KIF Hovedstyre

Årsmøte

Årsmøtet er idrettslagets høyeste myndighet, og skal avholdes hvert år innen utgangen av mars måned. Årsmøtets oppgaver er nærmere beskrevet i KIFs lov. Der fremgår det også hvordan årsmøtet skal innkalles og gjennomføres.

Hovedstyrets funksjon og sammensetning

• KIFs hovedstyre består av inntil seks personer pluss et møtende varamedlem.
  • Daglig leder har møterett.
  • Styrebesetning velges for to år slik at leder og nestleder ikke er på valg samme år.
  • Gruppeledere sitter ikke i hovedstyret. Styremedlemmene kobles hver til en gruppe og er deres primærkontakt mot hovedstyret.
  • Hovedstyret møtes ca. ti ganger i løpet av året. I møtene før jul og før sommerferien inviteres gruppelederne.
  • Det gjennomføres ekstraordinære møter med gruppeledere ved behov.
  • Ansvarsområder: økonomi, og større beslutninger som gjelder hele idrettslaget.
  • Saker som vil få en vesentlig konsekvens for driften av en eller flere av gruppene skal sendes ut på høring.
  • Hovedstyret har juridisk arbeidsgiveransvar for daglig leder.

Hovedstyrets økonomifunksjon er tillagt daglig leder. Hovedstyret kan etter behov tillegge spesielle funksjoner/ansvar til det enkelte styremedlem.

Følgende roller og ansvarsområder skal være dekket av hovedstyret:

• Barneidrettsansvarlig.
  • Ungdomsrepresentant.
  • Organisasjonsutvikling.
  • Anlegg.
  • Klubbhåndbok.
  • Politiattestansvarlig.
  • IT-ansvarlig.
  • Inkludering.

Daglig leder

• Daglig leder er ansatt i klubben og har ansvar for den daglige driften.
  • Daglig leder har det juridiske arbeidsgiveransvaret for alle ansatte i KIF.
  • Daglig leders oppgaver er beskrevet i stillingsinstruks som utarbeides av styret.
  • Daglig leder skal være styrets forlengede arm mot medlemmer av klubben, kommunen, naboklubber, media, idrettsforbundet, idrettsrådet, regnskapskontor, revisor og sponsorer.
  • Noen av oppgavene til styret kan delegeres til daglig leder.

Gruppeledermøte

• Gruppeledermøte er et fora for erfaringsutveksling mellom gruppene, daglig leder og styreleder.
  • Daglig leder informerer om status i KIF.
  • Møtene avholdes to ganger pr. år, og daglig leder kaller inn.

Styret i gruppene

• Styret i gruppene skal ha minimum tre medlemmer: Leder, nestleder og ett styremedlem.
  • Gruppenes årlige møte bestemmer funksjonstid og ev. antall styremedlemmer utover ovennevnte.
  • Øvrige tillitsvalgte i gruppene bestemmes / velges av gruppens årlige møte eller gruppestyret ved delegasjon.
  • Sportslig aktivitet styres fra gruppene.
  • Gruppene tar egne økonomiske beslutninger så fremt kostnadene er innenfor budsjett.
  • Vesentlige ikke-budsjetterte kostnader må godkjennes av hovedstyret.

Utvalg og komiteer

Kontrollutvalg

• Kontrollutvalget skal bestå av minst to medlemmer og ett varamedlem. Alle med funksjonstid ett år.
  • Leder av kontrollutvalget har møterett i hovedstyremøtene. Ved forfall fra leder av kontrollkomiteen tilfaller møteretten en annen av komitemedlemmene.

Valgkomité

• Valgkomiteen skal bestå av leder i tillegg til minst to medlemmer og ett varamedlem, og være valgt på siste årsmøte.
  • Valkomiteen nomineres av hovedstyret og velges av årsmøtet.
  • Komiteen rapporterer til, samt legger frem sitt forslag, for årsmøtet.

Anleggskomite

• Anleggskomiteen består av en leder og minst to medlemmer.
  • Komiteen forbereder for nye prosjekter i regi av KIF.
  • Møter avholdes etter behov.

Økonomiforum

• Økonomiforum består av alle økonomiansvarlige i gruppene, i tillegg til daglig leder.
  • Formålet er å dele kunnskap og strukturere regnskapsføringen i klubben.
  • Møter avholdes to ganger pr. år.

Politiattestutvalg

• Består av politiattestansvarlig i KIF, politiattestansvarlige i gruppene, representant fra hovedstyret og daglig leder.
  • Møter avholdes en til to ganger pr. år.

Klubbhåndbokutvalg

• Består av representant fra hovedstyret, daglig leder og minst ett medlem.
  • Formålet er å vedlikeholde og revidere / utvikle klubbhåndboken i KIF.
  • Møter avholdes kvartalsvis, og klubbhåndbokansvarlig kaller inn.

IT-utvalg

• Består av representant fra hovedstyret og minst ett medlem.
  • Formålet er å vedlikeholde, videreutvikle og drive opplæring i IT-systemene i KIF.
  • Møter avholdes ved behov.

Hedersmerkekomité

• Består av en leder og minst to medlemmer.
  • Formålet er å utpeke personer som på ekstraordinært vis har gjort fortjenestefullt arbeid for KIF, og som bør hedres for dette arbeidet.
  • Møter avholdes ved behov.